FLATLAND, collaboration steffenschöni, Geiler Block Arbon 2020

FLATLAND 2020, linoleum print on tracing paper, 110cm x 390cm and printing plate on linoleum floor

FLATLAND 2020, linoleum print on tracing paper, 110cm x 390cm and printing plate on linoleum floor

FLATLAND 2020, linoleum print on tracing paper, 110cm x 390cm and printing plate on linoleum floor

FLATLAND 2020, linoleum floor detail

FLATLAND 2020, linoleum floor detail

FLATLAND 2020, linoleum floor detail

FLATLAND 2020, linoleum floor detail

Flatland
steffenschöni sind genaue Beobachter. Was demgemeinen Betrachter entgleitet, bleibt in ihrem Raster hängen.
Das unscheinbare Alltägliche, dasEinfache, das Unauffällige wird bei Ihnen registriert, aufgenommen, herausgeschält und fixiert. Den Kern ihres Schaffen bilden Installationen mit Video, Fotografie und Materialien wie Styropor,
Fundstücken, Resten von Hausabbrüchen, Pflanzenteilen, ortsspezifischen Artefakten und selbst hergestellten Fragmenten.
Formal nimmt ‘Flatland’ Bezug auf ihre Arbeit ‘Blue Prints’ von 1997. Die Idee für die Materialisierung (Transparentpapier) geht zurück auf eine Arbeitszeit (2012) im Projektraum der Galerie Adrian Bleisch in Arbon, die sich damals auch im ehemaligen Saurer Areal befand. Im Abfall fanden sich mehrere bedruckte Transparentpapiere
auf denen Produktionstests der Saurer Nachfolge Firma NAW (Nutzfahrzeuge AG) gedruckt wurden.
Diese konnten jetzt für diese Druckarbeit unter Verwendung des Linoleumbodens als Druckplatte verwendet werden.
Das abstrahierte und linear reduzierte Gräserfeld faszinierte steffenschöni, da es einerseits flach gewalzt am Boden erscheint und dann monumental an die Wände ‚gestellt‘ und gehängt werden kann. Zudem ist es eine kleine verdeckte Hommage an Dürers grosses Rasenstück.                                                                  Jordanis Theodoridis 2020

Flatland
steffenschöni are precise observers. What the slips away from the common viewer, remains in her grid. The unimposing everyday, the simple, the inconspicuous is registered with you, taken up, peeled out and fixed. At the core of her work are installations with video, photography and materials like polystyrene, finds, remains of demolished houses, plant parts, site-specific artifacts and even produced fragments.
Formally 'Flatland' refers to her work Blue Prints' from 1997. The idea for the materialization (transparent paper) goes back to one working time (2012) in the project room of Gallery Adrian Bleisch in Arbon, which at that time
was also located in the former Saurer Areal. In the waste several printed transparent papers were found on which production tests of the Saurer succession company NAW (Nutzfahrzeuge AG) were printed.
These could now be used for this printing work under using the linoleum floor as a printing plate
can be used. The abstracted and linearly reduced grass field fascinated steffenschöni, because on the one hand
appears flat-rolled on the floor and then monumentally 'placed' and hung on the walls can. It is also a small covert homage on Dürer's large piece of lawn.                                                                     Jordanis Theodoridis 2020                                                        

using allyou.net